مشتری مداری چقدر اهمیت دارد؟

مشتری مداری

مشتری مداری چقدر اهمیت دارد؟

این موضوع را قبلا به نحوی دیگر بیان کردیم اما اینجا میخواهیم وابستگی کسب وکار شما را با این سیستم مورد بررسی قرار دهیم .قبلا گفتیم کسب وکار اگر بخواهد ماندگار باشد واستوار بماند نیازمند مشتری است وحال شما این مورد را درنظر بگیرید که رفتار وعملکرد مشتریان خود را بررسی و ارزیابی نمیکنید چه اتفاقی برای شما میافتد؟

اول که شب وروز برایتان زهر میشود چرا؟چون هرساعت استرس این را دارید که بازار کم وزیاد شود!مشتریانم کم میشوند!پول اجاره ام دیگه در نمیاد!نون خوردن شب هم دیگه گیرم نمیاد!و از این مدل خودخوری ها وکاملا هم صادق هستند مغز با زبان بی زبانی داره میگه خوب یعنی تو کنترل کسب وکارت رو نداری برو کنترلش کن تا اینقدر زجر  نکشی .

حالا درک کردید چه فشار روحی بزرگی را ازشما برمیدارد وشما دیگر نگران بازار خرابی نیستید چون مشتریان وفاداری دارید ومیدانید که از شما ۱۰۰درصد خرید میکنند  وهیچ وقت این چرخه نمیخوابد.

دوم اینکه خیلی راحت میتوانید پیشرفت خودتان را اندازه گیری کنید وآنهم به صورت کاملا مستند ومکتوب شده ولی  اگر در حال حاضر ازشما بپرسند چقدر پیشرفت داشتید یا یک عدد گنگ میدهید که خودتان هم باورش ندارید یا اینکه میگوید این تعداد مشتری هایم طی یکسال زیاد شده است.

آیا این مواردهم میتوانید پاسخ دهید؟

میدانید کدام مشتری شما ۳ ماهه خرید نکرده؟

میدانی میزان خرید هرمشتری چقدر است؟

میدانی ۲۰ درصد مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند؟

آخرین باری که مشتری های خودتان را رصد کردید چه زمانی بوده؟

اصول مهم در مشتری مداری:

۱. دوستانه و صمیمی باشید

۲. داشتن زبان بدن مناسب در ملاقات‌های حضوری

۳. شنونده خوبی باشید

۴. در مورد خودتان صادق باشید

۵. به حرف‌هایتان متعهد باشید

۶. حفظ خونسردی در مواقع مهم

چند اصل دیگر که باعث رضایت مشتریان میگردد:

۱. در دسترس بودن

۲. کیفیت محصول (یکی از مهم‌ترین دلایل برای رضایت مشتری)

۳. قیمت محصول

۴. تحویل فوری کالا (محصول)

۵. خدمات پس از فروش

۶. ضمانت محصول

۷. طرح محصول

چند اصول در مشتری مداری به گفته وب سایت بیشترازیک نفر:

اصل اول:‌هیچ کسی مجبور نیست از ما خرید بکند و تحت هر شرایطی باید احترام وی به صورت کامل رعایت شود

اصل دوم: اولین وظیفه ما مشاور بودن است و دومین وظیفه فروشنده بودن.

اصل سوم: جذب مشتری، بسیار راحت‌تر از نگهداری از مشتری و نگهداری مشتری، بسیار راحت‌تر از رضایت مشتری است.

اصل چهارم: باید تا حد ممکن به مشتریان مثبت نگر بود و از قضاوت آنها پرهیز کرد.

اصل پنجم: هرگز با مشتریان تبعیض آمیز برخورد نکنید و با همه برخورد یکسانی داشته باشید

اصل ششم: در قول دادن به مشتری بسیار دقیق باشید و تا حد ممکن از قول دادن پرهیز کنید و تحت هر شرایطی به قول خود وفادار باشید.

اصل هفتم: مشتری قبل از این که مشتری باشد، یک انسان است و تمام حقوق یک انسان برای او پا برجاست.

 

One thought on “مشتری مداری چقدر اهمیت دارد؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *